L’AJEC demana no tancar les universitats L’AJEC demana no tancar les universitats
El secretari de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Argimon, anunciava diumenge un dels pitjors escenaris per a les estudiants universitàries:... L’AJEC demana no tancar les universitats

El secretari de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Argimon, anunciava diumenge un dels pitjors escenaris per a les estudiants universitàries: el possible tancament dels seus centres d’estudis durant 15 dies. En aquests moments encara no s’ha concretat quan es farà efectiu i restem a l’espera de les mesures concretes.

Des de l’AJEC som conscients que la situació epidemiològica a Catalunya es troba en un moment crític i que són necessàries mesures extraordinàries per rebaixar la taxa d’incidència i el risc de rebrot. Però, lamentem profundament que siguin les universitats, i en conseqüència, la qualitat educativa de les estudiants de Catalunya, qui en siguin les majors damnificades.

Presencialitat vs virtualitat de la docència i l’avaluació

El Pla Bolonya, sistema pel qual es regeix l’actual model universitari i que tant rebuig va generar a la comunitat estudiantil en el seu moment, contempla la presencialitat com un dels seus valors principals, tant en el procés d’aprenentatge com en el model d’avaluació. Evidentment, el sistema queda en entredit una vegada més.

Pla Bolonya a part, l’aposta per una docència i avaluació telemàtica no està resultant ser una bona estratègia, i la manca de formació, de recursos i d’eines per poder-la executar amb qualitat demostra que el sistema universitari no està preparat per assumir-la.

La situació financera de les Universitats públiques no ajuda, i la manca d’un pla i una injecció de recursos de la Secretaria d’Universitats i Recerca per augmentar el finançament per permetre la virtualitat de les classes, o per la formació del professorat universitari en estratègies docents telemàtiques, ha acabat abocant l’educació universitària pública a la precarietat més absoluta.

Però, la situació és encara més greu quan parlem de les universitats de fora de la regió metropolitana de Barcelona. Sembla que la Generalitat s’hagi oblidat de les Universitats com la Rovira i Virgili o la Universitat de Lleida, universitats que tenen la doble situació de la precarietat i l’obit institucional i administratiu de la Generalitat. 

Tanmateix la Generalitat segueix sense garantir el dret de les persones estudiants amb situació de vulnerabilitat a disposar de les eines necessàries per poder seguir una classe virtual (ordinador, accés a internet, etc.). Alhora, assistim al fet que són els Ajuntaments (com el de Barcelona amb el projecte Prometeus) qui es fa càrrec, aprofundint, un cop més, l’ escletxa digital entre les estudiants de diferents territoris.

Participació, teixit estudiantil i “joves”

La Universitat és un espai d’aprenentatge i formació, però també és una de les estructures socials més potents que tenim en generació de coneixement i pràctiques associatives i reivindicatives. Tancar les Universitats no pot, en cap cas, vulnerar el dret a la participació o el de reunió, i la virtualitat s’ha de gestionar amb la intenció de poder permetre en tot moment la creació i habilitació d’espais de trobada entre les estudiants i no menystenir aquestes pràctiques bàsiques de la nostra societat democràtica.

A més, ens és difícil entendre el fet que es reclami el tancament de les Universitats tot mantenint actives altres activitats socials lligades a l’activitat econòmica i que requereixen presencialitat. A tot això, afegim el malestar per una nova demostració d’unilateralitat en les mesures del govern, que en cap moment ha comptat amb l’opinió de la comunitat universitària ni amb la dels seus rectors.. 

Abans de concloure, de nou ens agradaria esmentar un dels clàssics d’aquesta pandèmia: la criminalització dels joves. Reclamem la rectificació immediata de l’actitud criminalitzant que les autoritats de la Generalitat esgrimeixen contra el jovent. És inacceptable fonamentar part del relat de la pandèmia en l’atac injustificat als joves. Prou de criminalitzar!

Per tot això, des de l’AJEC reclamem:

  1. La marxa enrere en el tancament unilateral de les Universitats, per encarar Ia necessitat de control de la mobilitat tot garantint la qualitat de l’educació i els drets de la comunitat universitària.
  2. La injecció immediata de finançament en el sistema universitari per garantir la qualitat de la formació virtual, fent especial èmfasi a les universitats que es troben fora de la regió metropolitana
  3. La revisió del sistema docent i d’avaluació aplicat en base al Pla Bolonya, permetent una modalitat adaptada a la situació actual i donant cabuda a la varietat casuística de les estudiants. 
  4. L’impuls d’un pla de formació en eines virtuals per a professorat universitari.
  5. La dotació de material de connectivitat a les estudiants en situació de vulnerabilitat, des de la Secretaria d’Universitats i Recerca.
  6. La garantia del dret a la participació i el sindicalisme estudiantil a les aules, facultats o claustre, així com en altres espais informals existents a la Universitat.

Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC)

Barcelona, 13 d’octubre 2020


Ens obliguen a molestar-te amb l'obvietat que aquest espai web utilitza cookies. Més informació

ACEPTAR
Aviso de cookies